המסמך המביך של גרוטו ולנדשפט: “התשקורת מנסה לחבל ברפורמה”

במסמך פנימי סודי שהפיצו מנהלי משרד הבריאות והיק"ר טוענים פרופ' איתמר גרוטו ויובל לנדשפט כי רפורמת הקנאביס הרפואי מצויינת וכי התקשורת, אותה הם מכנים "תשקורת", מנסה לחבל במהלך. עם זאת לדבריהם "הכלבים נובחים והשיירה עוברת".

“התשקורת (השגיאה במקור) מנסה לחבל ברפורמה אבל הכלבים נובחים והשיירה עוברת” – כך טוענים בכירי משרד הבריאות והיחידה לקנאביס רפואי (יק”ר) במסמך פנימי שהגיע לידי מגזין קנאביס.

על המסמך המוזר, שהינו חלק מחוברת לימודית שהועברה בשבוע שעבר (12.12.19) למוקדניות היק”ר הנותנות שירות טלפוני למטופלים, חתומים המשנה למנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ איתמר גרוטו ומנהל היק”ר יובל לנדשפט.

למרות שהם עצמם הפיצו שקרים לאורך השנים, כולל בראיונות פומביים ולאחרונה גם בתגובה רשמית לשופטי בג”ץ, טוענים גרוטו ולנדשפט כי דווקא התקשורת, המכונה על ידם “תשקורת”, היא שמשקרת במטרה לכאורה לסנדל את התקדמות הרפורמה.

“לצערנו מספר גורמים בעלי כשרון סילוף ועיוות ובעלי אג’נדה תשקורתית (השגיאה במקור), מנסים לחבל במאמצי משרד הבריאות ליצירת ה’מדיקליזציה’ ו(פועלים) ליצירת אווירת ‘עיכוב’,” טוענים השניים במסמך.

עוד הם מוסיפים כי “גופים אינטרסנטיים ולעיתים גם גופי תקשורת ורשתות חברתיות שניזונים זה מ’ידיעותיו’ של זה ולהיפך, לא מתעניינים בעשיה או בעובדות, או מתייחסים לנקודות קיצוניות, ולא טורחים לבדוק את העובדות. מדובר ב’פייק ניוז’.”

"התשקורת מנסה לחבל ברפורמה"
“התשקורת מנסה לחבל ברפורמה” – קטע קטן מהמסמך המוזר של משרד הבריאות והיק”ר

אף על פי כן מבהירים גרוטו ולנדשפט במסמך כי הם לא מתרגשים מאותה “תשקורת” ומאמינים כי אותן טענות המפורסמות בתקשורת לא יעצרו אותם. לדבריהם במסמך: “כמאמר המשורר: ‘הכלבים נובחים והשיירה עוברת…’.”

גורם ותיק בתחום העיתונות והרדיו המסקר את תחום הקנאביס הרפואי טוען בשיחה עם מגזין קנאביס כי הוא נדהם מהדברים. “מעולם לא נתקלתי במסמך ממשלתי רשמי שמשתמש במינוח ‘תשקורת’. זה בזוי בעיניי ומראה יותר על הדובר מאשר על המדובר. אם משרד הבריאות מאשים את כל העיתונאים בכך שחברו יחדיו להמציא שקרים נגדו, מוטב לו שיבחן טוב יותר את טענותיו. אין לי הרבה מה להגיד. אני באמת מופתע”.

מסמך ההדרכה עצמו, שהוא למעשה תקציר הכנה לבוחן ומיועד למן “חינוך מחדש” של מוקדניות היק”ר, כולל לצד הטענות הקשות נגד העיתונאים גם הסברים נוספים המפארים את משרד הבריאות והיק”ר ואת הרפורמה בתחום שלטענתם הינה מתקדמת ומובילה בעולם.

“זו תעמולה לכל דבר,” טוען בתגובה גורם ותיק בענף שנחשף למסמך. “המשרד מפיץ שקרים וחצאי אמיתות לכל עבר. מי זה שלא בודק את העובדות – העיתונאים? או משרד הבריאות שמסר רק בשבוע שעבר דיווח שקרי לבג”ץ על כך שאין מחסור? מי השקרן כאן? המטופלים שזועקים מכאב או השקרים חסרי השחר של לנדשפט לתקשורת על כך שהמחירים ירדו? גרוטו ולנדשפט הם האחרונים שיכולים לדבר על אמירת אמת או בדיקת עובדות לפני פרסום”.

איתמר גרוטו יובל לנדשפט
“תעמולה לכל דבר” – המשנה למנכ”ל משרד הבריאות פרופ’ איתמר גרוטו (מימין) ומנהל היק”ר יובל לנדשפט

ואכן, כפי שנטען, אמירות אלו של גרוטו ולנדשפט על שקרים לכאורה מצד העיתונות מפתיעים לאור זאת שדווקא שקרים שלהם הם שנחשפו לאחרונה. כך למשל לנדשפט, למרות שהוזהר מראש כי הרפורמה שגיבש תוביל לעליית מחירים, הבטיח בפומבי כי המחירים ירדו עבור 97% מהמטופלים.

פרופ’ גרוטו מצדו מסר לאחרונה לשופטי בג”ץ הצהרה רשמית לפיה אין כל מחסור בקנאביס בבתי המרקחת. לאחר בדיקה שערך מגזין קנאביס נמצא כי מדובר היה בדיווח שאינו אמת וכי ישנו מחסור חמור, כולל, במגוון מוצרי קנאביס רפואי הן בבתי המרקחת והן באסדרה הישנה.

בנוסף טען לאחרונה משרד הבריאות כי מוצרי הקנאביס מהאסדרה הישנה (Non-GMP) הם “מוצרים נחותים” ולכן הוא אינו מתיר לחברות לחזור למחירים הקודמים (370 ש”ח). למרות זאת במקביל מתיר המשרד מכירה של אותם “מוצרים נחותים” גם בימים אלה בבתי מרקחת ואף אישר לחברה פרטית לייבא מוצרים כאלה מחו”ל.

לדברי אותו גורם “גרוטו ולנדשפט נוהגים כגנבים בלילה, מסרבים לתת לחברות בארץ לייצר ולגדל בתקנים הישנים אבל כן מאשרים לחברה פרטית לייבא חומר כזה מחו”ל. הם טוענים דבר אחד בפני בית המשפט ועושים את ההפך כשזה מגיע למציאות. הם מתרברבים ברפורמה שלהם אבל עובדה היא ששום מדינה בעולם לא אימצה את המודל הישראלי ולא ידוע על מדינה שמתכוונת לאמצו”.

במסמך מתייחסים גרוטו ולנדשפט גם לאיסור על ביקור עיתונאים בחוות קנאביס רפואי – נוהל שהחל לפני כשנה וחצי. למרות שבמהלך התקופה מאז דווקא כן התיר לנדשפט לעיתונאים מסויימים להיכנס לאחת החוות ולצלמו לסרטון יח”צ, הם טוענים כעת כי היחיד שיכול להתיר כניסה של תקשורת לחוות הוא המשנה ליועמ”ש.

שקר של יובל לנדשפט
“97% מהמטופלים מוצרי הקנאביס יוזלו להם” – אחד השקרים הבולטים של לנדשפט מול המצלמה בביקור עיתונאית בחוות הקנאביס של חברת “שיח”

עוד מוסבר במסמך כי הטענות שנשמעו בעבר על כך שמשרד הבריאות מקצץ בזני הקנאביס הרפואי אינן נכונות. “אין למשרד הבריאות ידיעה מהו המקור ל-Fake News בעניין ‘ביטול’ הזנים!” נכתב תוך הוספת מרכאות למונח זנים. “יודגש: מותר לגדל את כל ה’זנים’, את כולם! אין שום הגבלה על גידול ‘זן’ זה או אחר.”

יצויין כי הידיעה אודות קיצוץ הזנים נחשפה לראשונה כאן במגזין קנאביס לאחר שמשרד הבריאות פרסם את טבלת הקטגוריות החדשה של מוצרי הקנאביס בבתי המרקחת ובה טווח הקנבינואידים המותר. טווח זה פסל בפועל מעל 80% מהזנים וכך דווח. לאחר הפרסום במגזין תיקן משרד הבריאות את הטבלה בדיעבד והגדיל את הטווח מחדש. על כך פורסמה ידיעה נוספת.

יתרה מזאת ניתן לומר גם היום כי ישנו צמצום של זנים, זאת מכיוון שעל פי הנוהל החדש נאסר על מטופלים לקבל זנים מכל קטגוריה, בכל כמות של קנאבינואידים, כפי שהיה עד כה. כעת מותר למטופל לקבל קנאביס רק בטווחי קנבינואידים שקבע עבורו הרופא כך שזנים שהיו נגישים לכל מטופל אינם נגישים עוד לכולם. זנים רבים אחרים פשוט אינם מיוצרים, כפי שמודים בעלי החברות בעצמם בראיונות פומביים.

במסמך מפארים גרוטו ולנדשפט את הרפורמה וטוענים עוד כי ישראל היא המובילה בעולם בתחום הקנאביס הרפואי: “רפורמת ליצמן היא הליך מורכב ומיוחד, חדשני וראשוני בעולם של ייזום וחדשנות. העובדה הברורה היא כי בזכות הפעילות של המשרד ישנם בישראל למעלה מ-60 אלף בעלי רשיונות – שיעור הגבוה ביותר בעולם”.

בנוסף הם טוענים כי ההתוויות (מחלות) בגינן ניתן קנאביס רפואי מבוססות על מידע אמין “ולא על פי ‘חוכמת ההמונים’ או פירוש של עמותה כזו או אחרת ל’עובדות ברורות’ ככל שהן אכן עובדות”.

לגבי עליית המחירים ברפורמה, ולמרות שהמחירים במודל הישן נקבעו בדיון רשמי בועדת הכנסת, נטען במסמך כי “לא ברור כיצד נקבעו המחירים טרם ההסדרה, אך ברור כי שיטה זו (370 ש”ח לכל כמות) בעייתית ויוצרת תמריץ שלילי לבקש מינונים גדולים מהנדרש”. יתרה מכך שוב טוענים גרוטו ולנדשפט דברים שהם לא-אמת ולמרות עליית המחירים החדה, עד פי 4 ויותר, הם קובעים כי “השיטה החדשה מביאה בפועל להוזלת המחיר אותו משלמים”.

לאחרונה נחשפו קשרים בלתי תקינים לכאורה של מנהל היק”ר לנדשפט לחברות העוסקות בתחום הקנאביס שהוא מנהל, כולל קשרים עסקיים ושותפויות עם שחקנים בענף. למרות שלל הפרשיות שנחשפו לאורך השנים לנדשפט נותר איתן בתפקידו. משרד הבריאות אף מסרב לחשוף את הצהרת ניגוד העניינים של לנדשפט ובעקבות כך המליץ בשבוע שעבר בית המשפט המחוזי בירושלים למשרד שכן לחשוף זאת.

תגובת משרד הבריאות: “קטע המסמך שפורסם הוא חלק ממסמך שאכן הוכן על-ידי אחד מעובדי היק”ר והופץ לעובדים. פרופ׳ גרוטו ויובל לנדשפט אינם חתומים על המסמך בניגוד למדווח. עם זאת, אנו מצרים על הניסוח הקלוקל שנכלל במסמך. התבטאות מסוג זה אינה מייצגת את עקרונות משרד הבריאות”.

המשך קריאה
Back to top button
x
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר